Spreekuur en praktijkinformatie
Spreekuur
Voor het spreekuur kunt u een afspraak maken. De assistentes zullen u vragen naar de reden van uw contact. Zij zijn daartoe opgeleid en doen dit om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Mocht u liever niet aan de assistentes willen melden waarvoor u komt, geef dan aan hoeveel tijd u nodig heeft of hoeveel problemen u wilt bespreken, zodat we voldoende tijd kunnen inplannen.
U kunt voor een afspraak de praktijk bellen op werkdagen tussen 8:00 en 10:00 uur en tussen 10:30 en 12:30 uur. Wij vinden het prettig als u rekening kunt houden met de genoemde tijden.
U kunt in de praktijk op alle werkdagen bloedprikken. Dit kan van 8:00 uur tot 10:00 uur. Hiervoor dient u wel een afspraak te maken.
De assistentes hebben een volledig eigen spreekuur. U kunt een afspraak maken voor onder andere: uitstrijkje, oren uitspuiten, wratjes aanstippen, gehoortest, hartfilmpje, enzovoort.
Meer tijd nodig?
Een standaardafspraak bij de huisarts is 10 minuten. Heeft u meerdere klachten of meer tijd nodig? Geef dit aan bij het maken van de afspraak, we kunnen er rekening mee houden in onze agenda.
Visites
Visites worden alleen gereden op medische noodzaak; het niet beschikken over vervoer is geen medische indicatie. De assistente bepaalt samen met de huisarts of de visite dezelfde dag, met spoed, of op een andere dag zal worden gemaakt. Indien een visite op dezelfde werkdag noodzakelijk is, verzoeken wij u vóór 10:00 uur te bellen, zodat wij er rekening mee kunnen houden in de agenda’s.
Tarieven
Huisartsenzorg valt onder de basisverzekering van alle zorgverzekeraars. Het wordt niet alleen volledig vergoed, maar het gaat ook niet ten koste van uw eigen risico.
Indien echter gebruik wordt gemaakt van specialistische zorg, zoals laboratorium- of pathologisch onderzoek, dan ontvangt u hiervoor een aparte rekening via uw zorgverzekeraar. Hier vallen bijvoorbeeld een urinekweek en bloedonderzoek onder, maar ook het nakijken van een stukje huid.
Uw huisarts ontvangt per patiënt een vast bedrag per jaar (het zogenaamde abonnementstarief) en daarnaast een bedrag per verrichting (het verrichtingentarief). Het abonnementstarief is een vergoeding van uw zorgverzekeraar voor onze vaste lasten, zoals huisvesting, personeel, ons computerinformatiesysteem, vervoer, en de kosten van de website, enzovoorts.
Niet verschenen zonder bericht – Niet verschenen op afspraak!
Het komt regelmatig voor dat patiënten een afspraak maken om vervolgens niet op het spreekuur te verschijnen. Hiermee gaat onnodig spreekuur tijd verloren. Deze verloren tijd gaat met name ten koste van andere patiënten die ook graag een afspraak willen maken.
Als u de afspraak niet kunt doorlaten gaan, vragen wij u (het liefst 24 uur van tevoren) de afspraak af te zeggen door te bellen naar 024-6963933. Een andere patiënt kan dan in uw plaats ingepland worden.
Wat gebeurt er wanneer u niet (tijdig) afzegt?
Bij niet opdagen zonder afzeggen krijgt u in uw medisch dossier een aantekening NVZB (Niet Verschenen Zonder Bericht). Dit is voor alle medewerkers in de praktijk zichtbaar. Het No Show-tarief bedraagt €15,00 bij een enkel consult en €30,00 bij een dubbel consult. We sturen u een rekening per post.
Gezien het feit dat dit niet meer incidenteel gebeurt, maar te vaak, hebben wij ons genoodzaakt gezien, conform landelijke richtlijnen (LHV, Landelijke Huisartsenvereniging), deze regel in te voeren.
Beleid te laat komen / uitlopen spreekuur
Als u meer dan 10 minuten te laat komt op uw afspraak, zullen wij u verzoeken een nieuwe afspraak te maken. Hiermee kunnen wij verdere uitloop van het spreekuur voorkomen. Het kan voorkomen dat u niet meteen geholpen wordt op het tijdstip dat u een afspraak heeft. Dit is, gezien de aard van het huisartsenwerk, helaas niet altijd te voorkomen. Wij hopen op uw begrip hiervoor. Mocht u de huisarts willen consulteren voor een klacht waarvoor u denkt een uitgebreid consult nodig te hebben, geef dat dan alstublieft aan bij de assistente, zodat zij hiervoor extra tijd kan inplannen.